Hypnotizér / The Hypnotist / Hypnotisören (2012)
Dnes si dáme pauzu od seriálů a podíváme se opět na film. Zadáte-li ve svém internetovém vyhledávači slovo „hypnotizér„, na předních pozicích se vám zobrazí reklamy a weby mnoha knihkupectví prodávající v českém jazyce stejnojmennou knihu, severský krimi román Larse Keplera – HYPNOTIZÉR.
Tuto knihu v nabídkách knihkupectví zcela jistě nepřehlédnete. Je označována jako mezinárodní bestseller. Pravděpodobně i z tohoto důvodu dostávám dotazy, jaký je na ní můj názor, potažmo zda jsem viděl stejnojmenný film – Hypnotizér (2012) – (v originále Hypnotisören).
Divácké recenze filmu nejsou příliš dobré. ČSFD mu dává celkem 53%, fdb hodnotí 66%, Filmserver hodnotí 5 z 10, a například zahraničním webem IMBd, kde hodnotilo cca 8,2k uživatelů, dostal film hodnocení 5,6 z celkových 10.
Pojďme se tedy společně na film podívat a v závěru článku také zhodnotit.
Obsah článku
The Hypnotist (2012)
Film The Hypnotist (distributory překládáno jako Hypnotizér, švédský originální název Hypnotisören) je ponurý kriminální thriller od renomovaného režiséra Lasseho Hallströma, natočený podle stejnojmenného švédského knižního bestselleru Larse Keplera (2009).
Ústřední postavou filmu (potažmo všech Keplerových knih) je kriminální inspektor Joona Linna, s nímž diváci jakoby společně vyšetřují vraždu trenéra Anderse Eka a brutální masakr téměř celé jeho rodiny. Útok pachatele přežil pouze patnáctiletý chlapec. Protože se v jednu chvíli vyšetřování dostane do „mrtvého bodu“, vyšetřovateli zbývá jediná možnost – nechat chlapce, očitého svědka, toho času ležícího v nemocnici v kómatu, podstoupit hypnotickou regresi pro oživení jeho vzpomínek.
Jedná se tedy opět o další z mála filmových snímků, kde hypnóza nebyla užita jako pachatelův vražedný nástroj či jako nástroj jiného zločinu hypnotizéra. Hypnotizérem je zde psychiatr, který se pokouší o hypnotickou regresi očitého svědka.
Film má dosud na svém kontě celkem 3 nominace. V roce 2012 byl na prestižním španělském mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu nominován na cenu Zlatá mušle – pro nejlepší film, v roce 2013 byl nominován na festivalu World Stunt Awards v Los Angeles na cenu za nejlepší akční scénu v zahraničním filmu a témže roce byl nominován také na Motion Picture Sound Editors na cenu za nejlepší střih zvuku v zahraničním filmu.
Filmové zpracování severského Krimi románu Larse Keplera Hypnotizér svou nominaci ovšem ani jednou v ocenění neproměnil. Za zmínku ještě stojí zajímavost, že tento film byl prodán do více než 30 zemí po celém světě ještě před jeho prvním uvedením a švédský filmový institut jej vybral jako švédského kandidáta na Oscara.[v.]
Děj filmu (ve zkratce)
Příběh začíná brutální vraždou trenéra Anderse Eka, ve sportovní hale. Pachatel z místa činu prchá. K ohledání místa činu byl přivolán vyšetřovatel Joona Linna. Když policie přijíždí do domu oběti, aby informovala rodinu, nachází tam zmasakrovanou i celou rodinu první oběti. Živý je v domě nalezen pouze chlapec jménem Josef, syn Anderse Eka. Nachází se ovšem v kritickém stavu, s mnohačetnými bodnými ranami. Okamžitě je převezen do nemocnice, a protože se jedná o jediného svědka rodinného masakru, vyšetřovatel usiluje o to, aby jej mohl vyslechnout. Chlapec je napojen na přístroje udržující jeho životní funkce a na své okolí nereaguje.
Když ošetřující lékařka Daniella vidí beznaděj vyšetřovatelů, kteří nemají jiné svědky, aby pomohli dopadnout pachatele, svěřuje se vyšetřovateli Linovi, že by tu teoreticky byl jeden způsob, jak pacienta v tomto stavu vyslechnout. Spolu s vyšetřovatelem volá svému známému psychiatrovi, známému odborníkovi na hypnózu, Eriku Maria Barkovi a žádá jej o konzultaci.
Po shlédnutí stavu chlapce Bark konstatuje, že ani on chlapci neumí pomoci. Doktorka, spolu s vyšetřovatelem Linou, ho ale přesto žádají o provedení hypnózy s nadějí, že ta by chlapce mohla rozkomunikovat natolik, aby mohl vypovídat. V reakci na stálé naléhání psychiatr Bark doktorku upozorňuje, že přeci ví, že tohle už nesmí dělat!
Vyšetřovatel dostává od kolegů informaci, že pravděpodobně žije ještě jeden člen vyvražděné rodiny – chlapcova sestra. S rodinou už ale nežila a její lokace je neznámá. Protože se podle vyšetřovatele Linny někdo snaží vyvraždit kompletně celou rodinu, může být chlapcova sestra také v ohrožení života. Hypotetická možnost, že by chlapcova výpověď mohla pomoci zachránit život jeho sestře, psychiatra přesvědčuje a ten svoluje s hypnotizací chlapce v kómatu. Bark vyšetřovatele Linnu nicméně upozorňuje, že chlapcova výpověď neodhalí čistou pravdu, ale pouze vlastní subjektivní vzpomínky. Upozorňuje také na možnost, že chlapcovu výpověď může nechtíc ovlivnit také on sám jako hypnotizér. To jsou rizika.
Bark hypnotizuje chlapce v kómatu. Snaží se jej v mysli vrátit k němu domů do okamžiku, kdy se stala vražda. Chlapec začíná po krátké hypnotické indukci hovořit a popisovat onu událost. To ho ale velice rozruší a hypnóza je okamžitě ukončena.
Vyšetřovateli Linnovi chtějí jeho nadřízení případ vzít. Jedná se podle jejich názoru spíše o vyřizování dluhů z hazardu než o pokus plánovaného vyvraždění celé rodiny. Linna svého nadřízeného přesvědčí, aby ho z případu zatím nestahoval a pokračuje v neúspěšném pátrání po chlapcově sestře.
Bark si doma bere silné prášky na spaní. Zatímco tvrdě spí, do jeho domu vniká cizí osoba. Jeho žena Simone se ho snaží vzbudit, on ale není k probuzení.
V novinách vychází článek s fotkou psychiatra Barka nazvaný „Šarlatán ve službách policie.“ Nadřízený vyšetřovatele Liny z toho není zrovna nadšený. Podle jeho mínění, i když se podařilo chlapce rozmluvit, u soudu to neobstojí. Linna hypnotickou výpověď hájí. Díky výpovědi prý získal nová vodítka k případu. „Když s takovou metodou uspěješ, všichni Tě oslavují, ale když pohoříš, hned se na Tebe vrhne bulvár.“
Bark se ráno probudí a najde na zemi svou omámenou ženu Simone. Okamžitě ji odveze do nemocnice. Tam zjistí, že ji v noci někdo omámil. Dále zjistí, že jim unesli syna. Bark naléhá na manželku, aby se rozvzpomenula, co se v noci stalo.
Mezitím vyšetřovatel Linna nalezl chlapcovu sestru a zařídil pro ni ochranu. Ona je ale přesto přesvědčená, že si ji ten někdo najde.
Paralelně v příběhu začíná vyšetřování únosu i psychiatrova syna, který navíc trpí hemofilií, takže je odkázán na pravidelné injekce. Bark dostává zprávu: „Přestaň hypnotizovat, jinak syn zemře!“ Snaží se proto rozvzpomenout, kdo z jeho minulosti to mohl napsat. Nehledě na výhrůžky Barkovi žádá vyšetřovatel Linna o další hypnotizování. Jeho pátrání uvízlo na mrtvém bodě. Bark se ale bojí pokračovat v regresní hypnotizaci chlapce. Nyní je v sázce život i jeho syna.
Psychiatr Bark si později vzpomene, že skutečně má jednoho nepřítele z minulosti, který by se mu mohl mstít – Everta Brauna. Toho muže před lety hypnotizoval v rámci jednoho výzkumného projektu. V hypnóze mu vyprávěl, jak sexuálně zneužíval děti. Bark svá zjištění ohlásil na policii. Později byl ale případ odložen, protože prý Bark zfalšoval důkazy. Údajně měl svým hypnotickým médiím vsugeroval vlastní představy a zmanipulovat návodnými otázkami jejich vzpomínky. Barka z jeho pozice vyhodili a zastavili výzkum. O této kauze se psalo hodně v novinách.
Vyšetřovatel Linna prověřil alibi Everta Brauna. Zjistil, že jsou skálopevná.
Bark se nakonec rozhodne znovu hypnotizovat chlapce v kómatu, aby ho přiměl k vyvolání vzpomínek z kritického dne a vypovídal. Chlapec hypnotizérovi popsal, jak to on sám zabil svého otce, vyvraždil rodinu a nakonec pobodal i sám sebe. To vše na příkaz jeho sestry Evelyn.
Zatím, co Bark hypnotizuje chlapce, vyšetřovateli dochází, že si při poslední návštěvě chlapce všiml jeho špinavých nohou. Musel tedy vstát z postele a chodit. A skutečně, když Bark po hypnotizaci odejde z nemocnice, chlapec vstává z postele a z nemocnice prchá.
Linna vyslýchá chlapcovu sestru, ale ta celou vinu hází na chlapce. Líčí ho jako násilníka a šílence, kterého se bojí. Sama je prý nevinná.
Psychiatr Bark s manželkou zažívají těžké chvíle čekání, zda policie vypátrá jejich uneseného syna. Ten je stále nezvěstný a indicie k nalezení chybí.
Vyšetřovateli zatím z výpovědi sestry Evelyn dochází, že byl chlapec, Josef, adoptovaný. K vraždění jej tedy skutečně nenavedla jeho sestra, ale jeho biologický rodič, který Josefa našel a poslal mu dopis, který do té doby vyšetřovatelé považovali za dopis od sestry.
Chlapec, Josef, je na útěku a dostává od svého biologického rodiče SMS „hypnotizér musí zemřít!“
Vyšetřovatel vypátral Josefovu matku. Ta byla před 10 lety odsouzena k dvouleté ochranné léčbě na psychiatrii. Byla propuštěna před půl rokem. Syna jí sociálka odebrala těsně před tím, než byla umístěna na psychiatrii. Chlapec byl umístěn do své nové rodiny.
Josef píše hypnotizérovi výhružné SMS, že se chystá zabít jeho i jeho ženu. Bark informuje policii. Vzal si ale prášky na spaní a při útěku z domu usíná v autě na parkovišti.
Josef se zatím vkrádá do psychiatrova domu a potmě napadá muže uvnitř. Je to psychiatrův známý. Dojde k potyčce, Josef končí opět zraněný a policie ho dopadá. Když jede vyšetřovatel Linna s Josefem do nemocnice, ten mu cestou potvrzuje, že jeho matka ho ke všem činům navedla. Josefova matka je ale nezvěstná a policie nemá ani její současnou fotografii.
Vyšetřovatel Linna nechává prověřit onu minulou kauzu, která stála hypnotizéra Barka kariéru. Později se prý našly důkazy, že onen muž skutečně děti zneužíval. Podle prokurátora to ale na žalobu nestačilo.
Protože se případ Barkova syna nikam neposouvá, jeho ženu Simone napadá, aby jí také zhypnotizoval a pomohl jí oživit její vzpomínky na okamžik synova únosu. V hypnóze Simone prožívá onen večer. Snaží se probudit manžela. Bark jí navádí „cítíš bodnutí“. Simone vidí postavu ženy v zrcadle. Vidí její tvář. Když po probuzení se z hypnózy Barkova žena namaluje portrét ženy, kterou viděla ve svých „regresních vzpomínkách“, vyšetřovatel Linna v ní poznává sestřičku z nemocnice, kde byl Josef hospitalizovaný.
Po sestřičce z nemocnice, Lydii Everšové, pravděpodobné matce Josefa, policie vyhlašuje pátrání. Jedna z místních policejních hlídek poznává její tvář. Žena si prý pronajala odlehlou uchatu jezera a zaplatila hotově. Navíc, straní se prý lidí.
Policie chatu obkličuje a vyšetřovatel Linna sám vchází dovnitř. Když se ženu snaží přesvědčit, aby vydala uneseného chlapce, žena tvrdí, že je to její syn. Nikam ho prý nepustí. Rozrušená žena napadá vyšetřovatele Linnu a snaží se s uneseným chlapcem ujet po zasněženém jezeře v autobuse. Najíždí ovšem do hluboké závěje, autobus se začíná plnit vodou a propadat do jezera. Unesený syn psychiatra Barka z něj uniká doslova na poslední chvíli. Únoskyně se potápí do jezera v útrobách autobusu.
Tvůrci filmu a herecké obsazení
Režie: Lasse Hallström
Předloha: Alexander Ahndoril (kniha), Alexandra Coelho Ahndoril (kniha)
Scénář: Paolo Vacirca
Kamera: Mattias Montero
Hudba: Oscar Fogelström
Hrají: Tobias Zilliacus, Mikael Persbrandt, Lena Olin, Helena af Sandeberg, Oscar Pettersson, Anna Azcárate, Jonatan Bökman, Jan Waldekranz, Eva Melander, Göran Thorell, Gustav Levin, Ulf Eklund, Conny Vakare, Emma Mehoniç, Mats Andersson, Simon Mezher, Claes Hartelius, Robert Follin, Annika Gardeskog, Lea Heed, Johan Hallström, Tomas Magnusson, Hedvig Lagerkvist, Lars Hjelm, Peter Eklund, Robert Laurén, Andreas Emilsson, Sara Burnett, Vincent de Montleau, Pernilla Björkholmen
Produkce: Peter Possne, Börje Hansson, Bertil Ohlsson
Střih: Sebastian Amundsen, Thomas Täng
Zvuk: Aleksander Karshikoff, Bo Persson
Scénografie: Lasse Westfelt
Masky: Jenny Fred, Anders Bratås, Madelene Söderblom
Kostýmy: Karin Sundvall
Snímek ve filmových databázích
ČSFD: https://www.csfd.cz/film/304707-hypnotizer/prehled/
IMDb: https://www.imdb.com/title/tt1556243
Kritika filmového zpracování knižní předlohy
Lasse Hallström je zkušeným režisérem, nicméně je vidět, že film Hypnotizér je jeho první zkušeností s thrillerem a kriminálním žánrem. Místy se mu sice povede vybudovat atmosféru, film je nicméně rozvleklý a napětí zcela chybí. Vraždy, které jsou v Keplerově knize líčeny skutečně brutálně, jsou ve filmu ztvárněny mírně a podobně jako i akční scény filmu působí velmi průměrně a zdlouhavě.
Scénář filmu je v porovnání s v knize mnohovrstevnatě popsanými postavami plochý. Takový je následně i film Hypnotizér jako celek. Knižní předloha Larse Keplera je ořezána na minimum. Protože se v ději filmu mnoho věcí nevysvětlí, postavy se v něm pro diváka chovají hloupě a nelogicky. Motivace zločinu není jasná, hypnotizér Erik Maria Bark hypnotizuje osobu v kómatu (což nedává smysl), a je líčen jako šílenec závislý na prášcích.
A co na to HYPNOTIZÉR?
Kompletní článek si přečtěte na mém Patreonu ZDE: https://www.patreon.com/hypnotizer
Děkuji za podporu svým Patronům:
Jerry Javornický, Petr Honců, Jaroslav Lojkásek, Blanka Šimonová
Kategorie: Hypnóza ve filmu